Norge har sagt ja til å delta i Triton-operasjonen utenfor kysten av Italia fra august. Det høres kanskje bra ut, men Triton er primært et grensepoliti og ikke en redningsaksjon.
Triton, som er underlagt EUs grensepoliti Frontex, er arvtageren etter den italienske redningsoperasjonen Mare Nostrum ("vårt hav") som ble avsluttet i oktober i fjor.
Mare Nostrum var en redningsaksjon som reddet over 170 000 mennesker i internasjonalt farvann. Militærbåtene som ble brukt for å redde skjøbrudne folk langt til sjøs, står per i dag i dokk på Malta og Sicilia. Trition derimot, holder seg bare nær den italienske kysten. T
riton, med sine 65 ansatte, har en tredjedel av budsjettet til Mare Nostrum, som Italia ikke hadde råd til å drive alene lenger, og derfor la ned da støtten fra Europa uteble.
Triton er derfor et slags budsjettkutt, som regjeringen aksepterer, mens den later som Mare Nostrum aldri fantes, og heller ikke støttet da den fantes.
Det er ingen heltehistorie fra de blå i denne deltagelsen det skrytes av nå.
onsdag 22. april 2015
lørdag 11. april 2015
Sorteringssamfunnet
En unge hit og en unge dit
Avtalen rundt asylbarna er en moderne menneskehandelsavtale.
Alle de familiene det gjelder, både de vi kjenner ved fornavn fra mediene, og
alle de usynlige i bakgrunnen, har et eneste ønske: Å få leve og bo i Norge. Å
få komme vekk fra krig og uro. Så er opp til myndighetene her om de er oss
verdige. Om de har lidd tilstrekkelig for at vi kan innvilge dem opphold. Om krigen
i akkurat deres land er brutal nok. Om
en ansatt i UNE vurderer at det finnes nok
menneskelige hensyn til å la en familie bli, eller om man tenker at det er like
greit å sende politiet etter dem midt på natten
Det markedsmektige systemet vi alle lever innunder sliter
med et vedvarende paradoks: Når det gjelder varer og tjenester skal vi ha så
åpne grenser som overhodet mulig. Forkjempere for nye handelsavtaler som TTIP
og TISA for eksempel, skulle nok mer enn gjerne levd i en grenseløs verden, så
lenge det gjelder muligheter til å tjene penger andre steder enn hjemme. Også
vi som bor i rike land og/eller jobber på tvers av landegrenser får dokumenter
som gjør det enkelt for oss å krysse dem uten hindringer eller vanskelige
spørsmål. Men når det gjelder fattige mennesker på vandring, er det helt andre
spilleregler som gjelder. For her skal grenser plutselig bygges opp, og de som bor innenfor skal
beskyttes, mot andre mennesker. Dette betyr at internasjonal grensepolitikk er
uhyre komplisert i det den både skal åpne mer, men lukke mer, samtidig. Ikke
rart byråkratiet vokser. Det finnes andre paradokser i vår tid også: Når det
gjelder å drive entreprenørskap eller gå på ski over Sydpolen oppfordres vi til
risiko og vi applauderes for det. Men i møte med et menneske som har tatt
livets største sjanser og forlatt alt for å starte på bar bakke, gjelder det
motsatte: Vi setter slett ikke pris på risikoen vedkommende tok ved å utsette
seg for usikkerheten forbundet med å være på flukt. Vi ser i stedet noen som utgjør en risiko, for vår velferd og
komfort.
Vi som jobber i mediene bør kanskje revurdere hvordan vi
skriver om asylsøkere og flyktninger. Beskrivelser av dem som stakkarslige, som
noen som bare trenger hjelp, bidrar til et uriktig bilde av en sammensatt
gruppe, der noen selvsagt er uhyre ressurssterke. Når vi begynner å se på
immigranten med nye øyne, da får vi samtidig et nytt blikk på grensepolitikken
vår. For hvor mye tåler samvittigheten vår egentlig, både når det gjelder døden
i Middelhavet og den mer saktegående varianten på asylmottakene der livet gjør
en bråstopp for dem som bor der?
Vi hadde aldri klart å sortere folk på denne måten vi driver
med i dag, om vi så asylsøkerne som ansikter til forveksling lik våre egne,
fremfor tall i en politisk handelsavtale. Det er aldri noen asylsøker med i
Debatten på NRK, eller i Dagsnytt 18 når vi snakker om dem, men det burde det
være. Det asylsøkere i Norge og Europa trenger i dag er en forening som kan
slåss for deres kollektive rettigheter i et stadig mer intrikat byråkrati som
handler om dem.
Alle mennesker har rett til å søke asyl. Det er nedfelt både
i FN og i menneskerettskonvensjon. Men i praksis driver vi med mye annet. Deler
av europeisk flyktningpolitikk har formål å undergrave asylretten. Schengen-avtalen,
Dublin-konvensjonen og grensepolitiet Frontex er deler av denne politikken, og
en rekke institusjoner, lovverk og forskrifter er laget for å forvalte dette.
De få flyktningene som når frem til norsk jord, møtes av en norsk
flyktningpolitikk med en dobbel målsetting: Få ned antallet som kommer hit og
få deportert flest mulig. Dessverre er grunntonen i den nye handelsavtalen
rundt asylbarna en gjenklang av dette refrenget.
Denne teksten sto på trykk i Fokusspalten i Klassekampen lørdag 11.4.15
lørdag 7. februar 2015
Djevelen i små ting
Når det store blå
prosjektet begynner å lukte svidd
Jeg hørte nylig en svensk radiodokumentar om sosiale
bevegelser på 70-tallet. Alle disse som på ulike måter slåss for sosial
rettferdighet i inn- og utland, for fred eller kvinners rettigheter. En av
kvinnene som ble intervjuet oppsummerte disse kampene slik: - Vi hadde jo en
slik veldig sterk sosial samvittighet.
Så la hun på en liten latter.
For sånt skal man le av i dag for ikke å bli
latterliggjort selv. Sosial samvittighet passer dårlig inn i dagens blåblå
epoke der vi er nødt til å legge alle sånne kjedelige politisk korrekte tanker
til side for å passe inn. Vi skal helst ikke ha dårlig samvittighet for noe
eller noen utover oss selv. Det eneste vi skal ha dårlig samvittighet for er å
ikke gjøre en stor nok innsats for å delta fullt i lønnsarbeidet. Her kan vi
faktisk ikke ha nok dårlig
samvittighet. Den skal endog være en slags drivkraft, ja nesten en motivasjon.
Akkurat slik den var for aktivistene på 70-tallet altså, utenom den ørlille
forskjellen at den da var drevet av omsorgen for andre folk og ikke av hensynet
til behovet for arbeidskraft eller andres profitt.
Det ene forslaget etter det andre som har strømmet ut fra
de blåblå regjeringslokalene ber oss innstendig om å bry oss minst mulig om
andre enn oss selv. Å akseptere asylpolitikken for eksempel, som betyr en
umenneskelig lidelse for flere av de utsendte barna, fordrer samtidig at vi
ikke skal bry oss om dem. Hvis vi gjør det, blir det nesten ikke til å leve med
å vite at det sitter en seksåring kald og redd i Kabul med skolesekken pakket
og klar fordi han tror skal han tilbake til klassen i Norge snart. Eller at
småunger født i dette landet livredde vekkes midt på natten av norsk politi,
der påfølgende tvangsutsendelse blir til returtall og skryt i en pressemelding.
Den sosiale samvittigheten vi kunne hatt for behandlingen
av romfolk i Europa, blir også kraftig utfordret med et nytt høringsutkast som
beskriver disse fattige menneskene mest av alt som en tiggermafia vi skal straffes
for å hjelpe. Og vanlige arbeidsfolk skal helst ikke ha samvittighet for
kolleger og deres rettigheter og velbefinnende, men i stedet jobbe
samvittighetsfullt overfor sjefen i den midlertidige jobben de kanskje har et håp
om å få beholde. For å frata oss fra denne plagsomme sosiale samvittigheten
overfor folk som faktisk er ofre og
trenger solidaritet, bes vi vennligst akseptere nyliberal lureretorikk som «offerrolle».
Da flytter vi elegant ansvaret for miseren fra samfunnet til individet, og
kamuflert som «frihet» og «rettferdighet» blir det vanskelig å være kritisk.
Men djevelen er som alltid i detaljene, og etter halvannet års innsats i
regjeringen ser vi et klart mønster når alt det lille til sammen blir et stort
prosjekt.
For noe er bra. Som at våre blå ledere har bevisstgjort oss
på ideologiske skillelinjer i politikken. Som at vi atter skjønner at ulike
partier forvarer ulike grupper i samfunnet. Sånne selvsagte ting vi mer eller
mindre hadde glemt på vår fredelige ferd gjennom en epoke der alle var
sosialdemokrater, i alle fall utenpå, og stort sett bare var smått uenige om
møbleringen i Det Norske Hus. Men nå er det noen som plutselig har bestemt seg
for at hele huset skal brennes ned. Det store blå prosjektet begynner plutselig
å lukte svidd på lang avstand. Bare se på den utenlandske mediedekningen av
forslaget til tiggerforbud og kjenn på rødmen.
Men noe annet er bra også. Motstanden mot dette blå
prosjektet begynner å bli massiv og kommer sprekt fra mange ulike miljøer. Det
er faktisk en mulighet her for at den sosiale samvittigheten vår ikke er helt
dau likevel, og at folk flest kjenner igjen urettferdighet og forfordeling når
de ser den selv. Regjeringen kan ikke lenger gjemme seg bak lettvint retorikk
eller påstander om misforståelser. Vi ser hva vi ser, og lukten av brann er
kanskje den under føttene til de blå?
Denne teksten sto på trykk i Fokus i Klassekampen lørdag 7.2.15
lørdag 20. desember 2014
Ikke ødelegg bygda vår
Ellevill boligbygging i by-bygdene
Dette kommer muligens som en overraskelse på folk som bor i
bygdenorge, men vi som bor i by bor også i bygd. Akkurat som på små steder
handler hverdagene våre på store steder om det som er smått. Livet sirkulerer
rundt nærskolen, nærbutikken, nærbarnehagen, borettslaget, den lokale
bussholdeplassen som tar oss til jobb, lekeplassen og baker’n på hjørnet. Vi
hilser til venstre og høyre bare vi skal ut med søpla, og ungene kjenner alltid
de andre ungene over is-disken. I juletiden står vi rørt over eget samhold
rundt et lokalt juletre på en lokal bakketopp og synger falskt. Den andre siden
av byen er en helt annen verden i det lille hverdagslivet.
Derfor blir vi like
skuffet hver gang (og det er dessverre ofte) sentrale bypolitikere ikke tar inn
over seg denne selvfølgeligheten, men drar skolegrenser på kryss og tvers der
det passer med tall og ikke menneskeliv for eksempel. Eller tillater utbyggere
å bygge så tett og så høyt at nærmiljøer står i fare for å smuldre opp når folk
ikke orker bo sånn lenger enn midlertidig. Dessuten hører skolegrenser og
utbygging sammen. For mens boliger bygges like raskt som et middels bra
legohus, er etterslepet på skoler og annen kommunal infrastruktur smertefullt
tilstede. Mens bygdefolk fortviler over nedlagte bygdeskoler, fortviler vi over
at det ikke er plass til alle ungene som hører til på nærskolen, på nærskolen.
Derimot må de rett som det er traske avgårde til en fjernskole, utenfor det
omtalte og kjære bygdesamfunnet sitt.
Redselen for å miste det som er trygt i en ellers utrygg
verden opprører byfolk og bygdefolk like mye. Og det er det samme som rammer
oss, men på motsatt vis: Bygda mister folk og nærmiljøer fordi menneskene
flytter ut. Byene mister det samme fordi menneskene i stedet kommer hit i raskt
tempo. Vi burde stått mye sterkere sammen hand i hand, by og land, fordi vi
kjemper i den samme kampen, men er i ferd med å bli to tapere. Vinnerne er
finnerne av tomme byarealer der de kan bygge tette, høye boliger til høyest
mulig markedspris. Alt makt ser ut til å være i disses hender, sammen med et
blått og altfor markedsivrig byråd som muligens vet hvordan man staver ordet
«byplanlegging», men ikke aner hva det betyr.
At folk flytter på seg er en naturlig prosess, og det er
like naturlig at vi flytter dit jobbene er. I vår tid er jobber flest i byene.
Men folk skal vel også bo og leve når man ikke er på arbeid? Klarer man ikke
bygge gode liv i byene, må man tenke annerledes. «Distriktspolitikk» begynner å
få en vakker klang for oss byboere, og entusiaster på landet kan ganske enkelt
hente solidariske medspillere midt i tykkeste byen: Vi må gjerne spre mer på
oss, både jobber, boliger og folk.
Jeg bor i en bygd øst for sentrum i Oslo. Jeg skal ikke
kjede den gjengse leser med det som er en million detaljer, men vi bor i et slikt nærmiljø der ellevill boligbygging ikke følges opp med infrastruktur.
Derfor er dette «planen» for våre skolebarn de neste år: Først skal de treminste klassetrinn splittes opp og deles på to ulike skoler høsten 2015.
Deretter, fra høsten 2016, skal de resterende barna på skole 1 deles opp i tre
grupper og sendes av gårde med buss til tre ulike skoler i to år, mens skole 1
pusses opp circa 20 år for sent. En skole som de siste årene har hatt halve
elevmassen i brakker, så hintet om overbefolkning har vært der lenge. Hva lærerne
mener om arbeidsplassen sin og tilhørende usikkerhet fremover kan man bare
forestille seg. Vi får bare håpe de ikke stikker av først som sist.
Elendig byplanlegging tar fra oss den lille bygda vår. Og
det er like dramatisk som når samholdet forsvinner fordi folk flytter vekk.
Denne teksten sto på trykk i Klassekampens Fokusspalte lørdag 20.12
Denne teksten sto på trykk i Klassekampens Fokusspalte lørdag 20.12
lørdag 18. oktober 2014
Jeg mistenker deg
Nyliberalismen får frem det verste i oss
Opp, alle jordens bundne trelle!
Opp, alle jordens bundne trelle!
Her er det bare å snarest ta seg sammen. De fleste av oss er nemlig litt late og trenger en saftig refs fra våre edle og hardt arbeidende ministre og næringslivsledere. Og det er nok av latsabber å ta av: For eksempel lærerne, som ikke bare er for lite tilstede på skolen men også slanger seg i solen hele sommeren mens konsulentene bygger landet. Andre som fortjener et dårlig skjult sideblikk av mistanke er alle asylsøkerne som kommer hit uten annet fore enn belaste velferdsstaten med traumer og syke barn. Best ta vare på «våre egne» og sende dem ut. Verden brenner, men å få ryddet opp i alle mennesker uten riktige papirer brenner mer. Andre som har blitt skikkelig filleristet i det siste er dem som har valgt å uføretrygde seg. Som en liten klaps på den slappe hånden kom statsbudsjettet ramlende ned med klar beskjed: Det lønner seg å jobbe! Det var nok overraskende for de fleste uføre. Regjeringen har i tillegg klart det kunststykke å gjøre mistenkeliggjøring til den nye folkesporten! Riksmediene ville være på elitelaget dro i gang nok en festlig debatt om kvinners sykefravær. Og på tross av mange og gode fakta som ble slengt på bordet og ut på twitter, holdt mange trygt fast på mistanken mellom linjene: Kvinnen er latere enn mannen. Hun har et holdningsproblem. Hun må bare ta seg sammen og stå på mer i lønnsarbeidet.
Hvorfor ble det ikke tatt helt ut? Kvinnen er som et ansvarsløst barn!
Litt av en galei vi er på her altså, det er bare å ta til seg regjeringens syn på egne borgere. Og det gjør vi da også til gangs. Og kanskje litt hemmelig er det litt for mange som synes det er greit at asylsøkere renses vekk fra et ordnet samfunn og velferdsgoder vi har fortjent mer. Kanskje føles det litt godt for selvbildet at man selv knapt har hatt en sykedag når man hører om alle som lurer seg til en dag i sofaen og snylter på deg. Har vi ikke egentlig vært for snillistiske og naive på mange fronter? Bra med opprydding og fasthet! Alle kan hvis de vil! Det har vi lært i 30 år, det må være sant!
Nyliberalismen får frem det verste i oss skriver den belgiske psykologiprofessoren Paul Verhaeghe i den nye boken «What About Me? The Struggle for Identity in a Market-Based Society». Et økonomisk system som belønner visse personlighetstrekk forandrer vår etikk og vår personlighet mener han. Verhaeghe mener den nyliberale ideologien dyrker frem usympatiske trekk ved oss som egoisme og egeninteresse, på bekostning av like menneskelige egenskaper som solidaritet og omsorg. Vi er sosiale vesener skriver han, og formes selvsagt av normer og verdier fra verden rundt oss.
De blåblå har om ikke annet endelig åpnet øynene våre og gitt oss konkrete eksempler på hva denne nyliberale politikken betyr for folk flest. Nå som vi tvinges inn i samfunnsdebatter som mest handler om å se stygt på hverandre og be om hardere ståpåvilje-takk, da må vi spørre oss hvor dette kommer fra. Hva slags mennesker blir vi under nyliberalismen? Og ikke minst: Hvilke verdier utfordres i dag? Hvordan vurderer vi fellesskap, omsorg og solidaritet - alle verdier som står i kontrast til effektivitets- og konkurransekrav i nyliberalismen. Nyliberalismen berører oss ikke bare i arbeidslivet, men også på fritiden, i familielivet og i vårt indre liv – i våre tanker og følelser.
Paul Verhaeghe mener 30 år under det nyliberale regimet har formet oss, ikke minst på grunn av et konstant press på folk om å prestere, noe som er i ferd med i slite mange helt ut. Sosialdemokratiet ligger nede for telling, det er nye tider ny, der nye verdier og personlighetstrekk som teller. Hvem tjener på at folk flest skylder på hverandre i stedet for å stå sammen? Vi vet jo svaret på det. Motmakt er påkrevd.
Hvorfor ble det ikke tatt helt ut? Kvinnen er som et ansvarsløst barn!
Litt av en galei vi er på her altså, det er bare å ta til seg regjeringens syn på egne borgere. Og det gjør vi da også til gangs. Og kanskje litt hemmelig er det litt for mange som synes det er greit at asylsøkere renses vekk fra et ordnet samfunn og velferdsgoder vi har fortjent mer. Kanskje føles det litt godt for selvbildet at man selv knapt har hatt en sykedag når man hører om alle som lurer seg til en dag i sofaen og snylter på deg. Har vi ikke egentlig vært for snillistiske og naive på mange fronter? Bra med opprydding og fasthet! Alle kan hvis de vil! Det har vi lært i 30 år, det må være sant!
Nyliberalismen får frem det verste i oss skriver den belgiske psykologiprofessoren Paul Verhaeghe i den nye boken «What About Me? The Struggle for Identity in a Market-Based Society». Et økonomisk system som belønner visse personlighetstrekk forandrer vår etikk og vår personlighet mener han. Verhaeghe mener den nyliberale ideologien dyrker frem usympatiske trekk ved oss som egoisme og egeninteresse, på bekostning av like menneskelige egenskaper som solidaritet og omsorg. Vi er sosiale vesener skriver han, og formes selvsagt av normer og verdier fra verden rundt oss.
De blåblå har om ikke annet endelig åpnet øynene våre og gitt oss konkrete eksempler på hva denne nyliberale politikken betyr for folk flest. Nå som vi tvinges inn i samfunnsdebatter som mest handler om å se stygt på hverandre og be om hardere ståpåvilje-takk, da må vi spørre oss hvor dette kommer fra. Hva slags mennesker blir vi under nyliberalismen? Og ikke minst: Hvilke verdier utfordres i dag? Hvordan vurderer vi fellesskap, omsorg og solidaritet - alle verdier som står i kontrast til effektivitets- og konkurransekrav i nyliberalismen. Nyliberalismen berører oss ikke bare i arbeidslivet, men også på fritiden, i familielivet og i vårt indre liv – i våre tanker og følelser.
Paul Verhaeghe mener 30 år under det nyliberale regimet har formet oss, ikke minst på grunn av et konstant press på folk om å prestere, noe som er i ferd med i slite mange helt ut. Sosialdemokratiet ligger nede for telling, det er nye tider ny, der nye verdier og personlighetstrekk som teller. Hvem tjener på at folk flest skylder på hverandre i stedet for å stå sammen? Vi vet jo svaret på det. Motmakt er påkrevd.
I fellesskap vi vinner nok.
Denne teksten sto på trykk i Fokus i Klassekampen lørdag 18.10.14
mandag 15. september 2014
Blåmandag
Sverige tar en stort ansvar for jordens forfulgte, og avlaster blant annet land i sør-Europa på en forbilledlig måte.
En slik raushet blir møtt med forutsigbar kritikk fra høyresiden som får en opplagt fiende i sin midte å peke på.
Men 87 prosent stemte ikke Sverigedemokratene og det sannelig noe å ta med seg.
Om resten av Skandinavia hadde ført en like raus flyktningepolitikk som Sverige, hadde vi sammen skapt en selvfølge rundt dette globale ansvaret som hadde utfordret motstanderne på en autorativ måte.
Det hadde vært noe det.
En slik raushet blir møtt med forutsigbar kritikk fra høyresiden som får en opplagt fiende i sin midte å peke på.
Men 87 prosent stemte ikke Sverigedemokratene og det sannelig noe å ta med seg.
Om resten av Skandinavia hadde ført en like raus flyktningepolitikk som Sverige, hadde vi sammen skapt en selvfølge rundt dette globale ansvaret som hadde utfordret motstanderne på en autorativ måte.
Det hadde vært noe det.
onsdag 13. august 2014
Verdien av omsorg
Hva er det som teller når vi teller?

Dagens økonomiske modeller
viser ikke hva det koster å rasere regnskog eller utsette hundretusenvis for
krig og elendighet eller forurense elvene våre. De kan faktisk komme til å vise
at noen tjener godt på dette, og dermed fremvise vekst (som vi anser positivt).
Vi finner heller ikke ut hva det koster å bruke arbeidsdager på å ukonsentrert
bekymre seg over om mor har det bra nok på det underbemannede sykehjemmet,
eller hva det betyr for andres helse at du aldri har tid til å stikke innom
naboen som sliter alene med tre unger. God ulønnet omsorg, på alle mulige felt,
lønner seg mener forfatterne, også i kroner og øre, og det må inn i
regnestykker. At du tok deg god tid ved kaffemaskinen for å lytte til en
kollega som sliter i livet, kan bety alt både for han og alle rundt han. Omsorg
betaler seg, men vi lærer å ikke tenke på det slik. Vi lærer i stedet at det er
utgifter for samfunnet, at det er en økonomisk belastning å ha høy bemanning, å
ikke være effektiv på arbeidsplassen, eller å bruke tid på å hente naboens barn
i barnehagen i stedet for å gi det lille ekstra på jobben.
Dette gjenspeiler
seg i hvordan vi automatisk ser på forholdet mellom arbeid og fritid, også når
SSB regner for oss: Arbeid anses som produktivt, fritid uproduktivt. Som når vi
diskuterer deltidsarbeidende kvinner og menn som et problem og som en utgift
for samfunnet, uten at vi vet noe om hva de bruker resten av dagen på. Kanskje
de er bidragsytere til samfunnsøkonomien, men vi teller dem og innsatsen de
gjør – ikke.
I Counting on Marilyn Waring insisteres
det på at økonomien må sees i sammenhenger. Som at alle de tingene vi opplever
som utgifter for samfunnet, på mange måter er det vi i selvangivelsen kaller
«utgifter til inntekts ervervelse». Godt bemannede barnehager med god plass og
trygge rammer gir samfunnet glade og harmoniske unger og foreldre som kan være
i lønnet arbeid med lett hjerte. Det motsatte skaper bare trøbbel og utgifter
på sikt, selv om det kan være vanskelig å måle, der og da; tapt arbeidsinnsats hos
den urolige voksne eller senere plager hos barnet.
Det er
økonomisk krise i vårt økonomiske system, og det er en økologisk katastrofe i
emning. To ting burde være opplagt. Det første er at disse to uløselig henger
sammen, og det andre er at vi kan ikke løse disse problemene med det samme
systemet som skapte dem. Nettopp derfor må vi utfordres av og ta på alvor
forskere som presenterer helt nye tanker omkring et fag som setter uforholdsmessig
sterke premisser for politiske valg og føringer. Også i et kvinneperspektiv er
dette viktig, fordi det er fremdeles er flest kvinner, på verdensbasis, som står
for den ulønnede omsorgen. Og omsorg må vi verdsette, skal vi mennesker klare
oss sammen. Verdsette – også i tall – så vi virkelig ser verdien av den.
Denne teksten sto på trykk i Fokusspalten i Klassekampen onsdag 13.august
Abonner på:
Innlegg (Atom)