Sverige tar en stort ansvar for jordens forfulgte, og avlaster blant annet land i sør-Europa på en forbilledlig måte.
En slik raushet blir møtt med forutsigbar kritikk fra høyresiden som får en opplagt fiende i sin midte å peke på.
Men 87 prosent stemte ikke Sverigedemokratene og det sannelig noe å ta med seg.
Om resten av Skandinavia hadde ført en like raus flyktningepolitikk som Sverige, hadde vi sammen skapt en selvfølge rundt dette globale ansvaret som hadde utfordret motstanderne på en autorativ måte.
Det hadde vært noe det.
mandag 15. september 2014
Blåmandag
onsdag 13. august 2014
Verdien av omsorg
Hva er det som teller når vi teller?

Dagens økonomiske modeller
viser ikke hva det koster å rasere regnskog eller utsette hundretusenvis for
krig og elendighet eller forurense elvene våre. De kan faktisk komme til å vise
at noen tjener godt på dette, og dermed fremvise vekst (som vi anser positivt).
Vi finner heller ikke ut hva det koster å bruke arbeidsdager på å ukonsentrert
bekymre seg over om mor har det bra nok på det underbemannede sykehjemmet,
eller hva det betyr for andres helse at du aldri har tid til å stikke innom
naboen som sliter alene med tre unger. God ulønnet omsorg, på alle mulige felt,
lønner seg mener forfatterne, også i kroner og øre, og det må inn i
regnestykker. At du tok deg god tid ved kaffemaskinen for å lytte til en
kollega som sliter i livet, kan bety alt både for han og alle rundt han. Omsorg
betaler seg, men vi lærer å ikke tenke på det slik. Vi lærer i stedet at det er
utgifter for samfunnet, at det er en økonomisk belastning å ha høy bemanning, å
ikke være effektiv på arbeidsplassen, eller å bruke tid på å hente naboens barn
i barnehagen i stedet for å gi det lille ekstra på jobben.
Dette gjenspeiler
seg i hvordan vi automatisk ser på forholdet mellom arbeid og fritid, også når
SSB regner for oss: Arbeid anses som produktivt, fritid uproduktivt. Som når vi
diskuterer deltidsarbeidende kvinner og menn som et problem og som en utgift
for samfunnet, uten at vi vet noe om hva de bruker resten av dagen på. Kanskje
de er bidragsytere til samfunnsøkonomien, men vi teller dem og innsatsen de
gjør – ikke.
I Counting on Marilyn Waring insisteres
det på at økonomien må sees i sammenhenger. Som at alle de tingene vi opplever
som utgifter for samfunnet, på mange måter er det vi i selvangivelsen kaller
«utgifter til inntekts ervervelse». Godt bemannede barnehager med god plass og
trygge rammer gir samfunnet glade og harmoniske unger og foreldre som kan være
i lønnet arbeid med lett hjerte. Det motsatte skaper bare trøbbel og utgifter
på sikt, selv om det kan være vanskelig å måle, der og da; tapt arbeidsinnsats hos
den urolige voksne eller senere plager hos barnet.
Det er
økonomisk krise i vårt økonomiske system, og det er en økologisk katastrofe i
emning. To ting burde være opplagt. Det første er at disse to uløselig henger
sammen, og det andre er at vi kan ikke løse disse problemene med det samme
systemet som skapte dem. Nettopp derfor må vi utfordres av og ta på alvor
forskere som presenterer helt nye tanker omkring et fag som setter uforholdsmessig
sterke premisser for politiske valg og føringer. Også i et kvinneperspektiv er
dette viktig, fordi det er fremdeles er flest kvinner, på verdensbasis, som står
for den ulønnede omsorgen. Og omsorg må vi verdsette, skal vi mennesker klare
oss sammen. Verdsette – også i tall – så vi virkelig ser verdien av den.
Denne teksten sto på trykk i Fokusspalten i Klassekampen onsdag 13.august
torsdag 19. juni 2014
De andres ansvar?
Det er en videosnutt som vandrer rundt i sosiale medier.
Her står en mann på gaten med en plakat på ryggen: «Fuck the poor» er det
skrevet på den, og mannen deler ut flyere med samme budskap. Reaksjonene kommer
selvsagt, i bøtter og spann. De forbipasserende stanser vantro, mange starter
hissige debatter med mannen, de er moralsk forargede på fattiges vegne, de er
sårede, sinte, opprørte.
Det hele er selvsagt et stunt, for å bevise dette: Mannen
tar på seg et nytt skilt: «Help the poor», men så skjer det ingenting. Ingen
vil ha flyere, få ser på han i det hele tatt når de går fort forbi, enda færre
gir penger.
Hva er det stuntet fortelle oss? Litt av hvert kanskje.
Det forteller oss at vi bryr oss om ukjente medmennesker. Vi vil ha oss frabedt
at fattige folk omtales så lite respektfullt, vi evner å ta inn oss fornærmelse
ment for andre. Kanskje – langt der inne et sted – forstår vi at det kunne vært
oss selv, under andre omstendigheter, som blir tråkket på her.
Men det forteller også en mer gjenkjennelig historie, om
lettheten i å la være tenke på dette vanskelige, når vi ikke må, og klamre oss
til hverdagens små og store krav og overlate solidaritet som koster til de andre.
«Uff, det er så trist med den krigen i Syria. Hva er det til middag?» Det er
selvsagt helt forståelig. Vi er alle der. Det er måte å overleve på, kanskje i
avmakt, fordi vi ikke helt vet hvordan vi skal hjelpe.
Men tenk om vi hadde kunnet? Tenk om noen hadde spurt
oss? Tenk om vi hadde sagt; ja, så klart.
Den siste uke har vært preget av en norsk regjering som
balanserer syltynt mellom disse to historiene til mannen med plakatene. Denne uken sa regjeringen sier nei til syke og skadede flyktninger fra
Syria, og samtidig har vi flertall for et nasjonalt tiggerforbud. I
tillegg fikk vi kastet inn i uka nok en fæl asylsak, der snart 10 år gamle
Dorna, født i Norge, skal kastes ut av landet og dermed skilles fra en av
foreldrene fordi de må sendes til to ulike land.
Dette er kalde og innadvendte handlinger fra et land som
nekter å innse at vi er en del av verden. Og kanskje enda verre; det er feigt,
lite handlekraftig og med en bunnløs mistillit til egne folk som kjerne i det
hele.
Om ikke vi som nasjon skal klare å bære mer av verdens
lidelse, hvem skal da gjøre det? De andre?
Det skrives kronikker opp og ned i dette landet om
følelser av meningsløshet og presset på perfeksjon i det private. Om både unge
og gamle som leter etter arbeid og fritid som oppleves viktig. Så tar
regjeringen fra oss, og seg selv, muligheten til å virkelig kjenne på
meningsfullhet og kraften i å leve. I stedet blir Det Norske Hus som et sted der
vertsfamilien (regjeringen) setter hushjelpen (fattige naboland) til å gjøre
alt arbeidet, men barna (oss folk) ser krisen på TV og aldri lærer å rydde opp.
Og dette er jo bare trist for alle parter.
Hadde vi ikke klart et felles løft, igjen, slik vi gjorde
for et par generasjoner siden i dette landet? Tenk det da, om politiske ledere
hadde sagt: Det brenner i Syria, nå må vi alle brette om ermer i lokalmiljø og
åpne både samfunnshus og gymsaler i en kortere eller lengre periode. Det vil
koste, men det vil gi enda mer. Vi tror på dere folkens, vi stoler på dere. Vi
skal veilede dere.
I Syrias naboland er skolene åpne på kveldstid, for å
undervise flyktningebarna når andre barn er ferdige for dagen. Er det utenkelig
at vi kunne gjort noe tilsvarende? Hvorfor er det i så fall blitt utenkelig?
For om det virkelig er «Fuck the poor» som er budskapet i
mye av dette som nå skjer, så er grunn til opprør. Folk flest er bedre enn
dette, folk flest bryr seg, dersom vi får muligheten.
Denne teksten sto på trykk i Klassekampen Fokusspalte torsdag 19. juni
Denne teksten sto på trykk i Klassekampen Fokusspalte torsdag 19. juni
tirsdag 27. mai 2014
Å skilles fra sin far eller mor. Asylhistorier vi ikke orker se
Da jeg for en halv
generasjon siden begynte å interessere meg for norsk asylpolitikk var det mange
ting som sjokkerte meg. Det er det dessverre ikke lenger, og akkurat den
erfaringen deler jeg nok med folk flest. For eksempel husker jeg vantroen som
overmannet meg de første gangene jeg møtte historier om familier som hadde
blitt splittet av den norske stat. Altså, der mor og far hadde blitt returnert
til hvert sitt opprinnelsesland, og en av dem måtte velge å ta barnet med til
sitt.
Da jeg som journalist ville skrive om slike historier i ulike magasiner
var det liten begeistring å spore fra redaktører. Ikke fordi ikke historiene
var sterke, men fordi vantroen var så stor at det ikke virket troverdig: jeg
måtte vel ha misforstått noe, eller saken var nok mer komplisert enn jeg
(naiv?) hadde skjønt, dette var nok et ekstremt unntak med helt spesielle
sakskomponenter. At vår egen stat med viten og vilje delte familier på flukt i
avslaget på opphold, og sendte dem ut av landet med korte setninger om at de anså
det tilfredsstillende nok for barnet å holde kontakten med mor/far på epost, og
senere Skype, var for ellevilt til at det virket helt troverdig. En annen
variant av slike historier er når staten utviser en av foreldrene, mens den
andre og barna får opphold. Det er ikke lenger sjokkerende det heller. Derfor
lar vi unger i dette landet bli vekket midt på natten av politiet mens mor gis
en halvtime på å si farvel og pakke tingene sine. Slik skolejentene Lana og
Lanya, begge født Kirkenær, opplevde i fjor da moren Nian Ahmad
Mohammad ble tvangssendt til Irak midtpå natten. Alt med
loven i hånd og ifølge dagens tolkning av det i tråd med «politiske signaler».
Men tenk om det
var oss, tenk om det var vår familie. Eller, det orker vi ikke engang tenke på
tror jeg.
Det er jo sånne
ting man likevel lurer på etter den tragiske saken på Ellingsrud i helgen, der
en far sannsynligvis har drept sitt eget barn. I sakens fremstilling i media
kommer det frem at faren skulle returneres til Afghanistan, selv om han altså
hadde et barn med opphold i Norge. Det forklarer ikke nødvendigvis noen ting i
denne så langt ukjente saken, men om folk er folk kan man forestille seg at en
slik fremtidsutsikt kan gjøre noen og enhver ganske fortvilet. Kanskje til og
med litt gal. Mannen har samme adresse som barnets mor, og man må ta for gitt
han hadde en relasjon til barnet sitt. Uansett hva forhistorien er, var det et
barn her, som den norske stat hadde bestemt at ikke skulle ha en pappa i samme
land. Det må da være litt ugreit det der, uansett hva som var detaljene i det
som har blitt en grenseløs trist sak?
Når stadig flere
personer utvises, rammer dette utvilsomt flere barn også, barn som i
mellomtiden har blitt norske. For slik er det, skriver Barneombudet i enrapport om barn med utviste foreldre, at en utvisning av en voksen rammer hele
familien og barnas hele oppvekst. Straffen den voksne får, får altså like store
konsekvenser for de som blir igjen. FNs komité for barns rettigheter, som
overvåker statenes gjennomføring av barnekonvensjonen, har flere ganger uttrykt
bekymring for om barns rettigheter blir tatt tilstrekkelig hensyn til når en forelder
blir utvist fra Norge.
Når norske foreldre med vilje skiller lag har vi regelverk
som ivaretar barnets rett til kontakt med begge foreldre. For eksempel kan ikke
en forelder flytte ut av landet, og der samarbeid er mulig lager man
50-50-løsninger nettopp fordi kontakt med begge foreldre anses viktig. Hvorfor
synes vi det samtidig er greit nok for andres barn å snakke med mamma på Skype?
Orker vi å tenke på det?
Denne teksten sto på trykk i Klassekampens Fokusspalte tirsdag 27. mai
torsdag 15. mai 2014
Likhetsfeminisme på ville veier?
For 130 år siden var kampen for kvinners stemmerett i full gang. Det skulle den være i enda noen tiår, og debattene mellom ulike kvinnegrupper den gang, er interessante også i dag. For selvsagt var ikke alle kvinner enige med hverandre, eller hadde det samme synet på hva som var et godt kvinneliv. Med andre ord: Noe vi kjenner igjen fra dagens debatter. Denne teksten skal handle om nettopp det: Hvordan konturene av dagens feminismedebatt er tydelig til stede også i 1880-tallets Norge.
Av Berit von der Lippe,
Linn Stalsberg og Johan L. Tønnesson.
Dette essayet sto på trykk i magasinet Føniks i april 2014. Føniks utgis av Feministisk Forum.
Både fjoråretsstemmerettsjubiluem og årets grunnlovsjubileum gir anledning til å diskutere
dette. Og vi spør: Kan det være
at retorikken fra fordums feminister forteller oss en hel del om dagens
debatter? Kan den gi en pekepinn om hvor vi i dag er på villspor - på et spor
der vi muligens beveger oss i retning av likestilling, men ikke av den grunn skaper en bedre
hverdag verken for mann eller kvinne?
Har noe gått tapt når vi i dag forholder oss kun til et tilsynelatende
verdinøytralt likestillingsbegrep? Når likestilling blir noe «alle» er for, men
hvor vi glemmer at også dagens kamp foregår innenfor et gitt samfunnssystem.
Det store og vanskelige spørsmålet som dukker opp i denne sammenheng blir: Er
vi i ferd med å ta dagens markedsliberale utvikling for gitt også når vi
snakker kvinnesak? Bør vi spørre oss hvorfor kvinnefrigjøringskampen forsvant
på 80-tallet, og likestillingskampen elegant tok over, uten kritiske spørsmål.
Og i denne sammenheng: Så vi noe av det samme i stemmerettskampen på
1800-tallet?
Reaksjonære
anti-feminister?
Kort
forklart er ulikhetene mellom hovedgruppene av feminister på 1800-tallet disse:
Forskjellsfeminister mente at kvinner
har behov for ekstra beskyttelse og omsorg i møte med arbeidslivet. Den
opplagte grunnen er at kvinner blir gravide og føder barn, men det er også
klart at på denne tiden hadde kvinner i tillegg ansvar for husarbeid og
barnepass, selv om de var i lønnsarbeid. Det fantes nok også
forskjellsfeminister som mente at kvinner har en ekstra evne til å vise omsorg
og ta ansvar for hjemmet. Her hersket det uenigheter innad. Det var også
glidende overganger mellom mange forskjellsfeminister og likhetsfeminister. Men sistnevnte gruppe kjenner vi igjen fra mye
av likestillingsargumentene i dag: disse mente at kvinner burde og skulle
konkurrere på arbeidsmarkedet på lik linje med menn, uten verken fordeler eller
bekymringer rundt ulemper hengende ved seg.
Motsetningene mellom disse feminismene
dreide seg for en stor del om klasse, noe både dagens og gårsdagens
likestillingsfeminisme i altfor liten grad tar innover seg i sin retorikk og
politikk. Mange av forskjellsfeministene forholdt seg til arbeiderklassekvinner
som faktisk var ute i arbeidslivet,
og egentlig alltid hadde vært der, fordi de måtte
jobbe. Disse ønsket bedre arbeidsvilkår. Mens likhetsfeministene i stor
grad forholdt seg til kvinner som ikke måtte, men ville jobbe, og som ble holdt tilbake av tradisjon og
konvensjoner. På den måten forholdt disse seg i større grad til
middelklassekvinner, eller det man på den tiden anså som de borgerlige.
I fjor, da vi feiret stemmerettsforkjemperne, så vi at forskjellsfeministene og
kritikerne av “den borgerlige likhetsfeminismen” langt på vei har blitt
utestengt fra historien om kampen for kvinnestemmeretten. Hvorfor det? Kanskje
fordi det er slik, at de ble ansett som bakstreverske og ikke som «ekte
feminister».
«For likestillingsfeministene har
forskjellsfeministene alltid vært en pest og en plage. Og er det fremdeles. De
er omtalt som antifeminister, som reaksjonære, eller bare tiet i hjel».
Dette
skrev Kristin Brantdsegg Johansen treffende i sitt essay i Morgenbladet i sommer (5-11. 7.2013)
For
verken nobelprisvinneren Sigrid Undset eller Nini Roll Anker, Kitty Kjelland,
Hulda Garborg eller Barbara Ring fikk plass i gårsdagens “gode selskap” da vi
feiret stemmerettsforkjemperne. Ei heller sosialisten og stemmerettstilhengeren
Fernanda Nissen. Hvorfor ikke? Kanskje kan vi her spore de viktigste røttene
til det vi i dag forstår som spenningen mellom forskjells- og likhetsfeminisme.
Dette er viktig, skal vi forstå dagens uenigheter innenfor moderne kvinnekamp.
Det
er et klassespørsmål. Det var nemlig blant forskjellsfeministene, altså disse
“utestengte” kvinnene, vi finner det sterkeste engasjement for
arbeiderkvinnenes rettigheter – både i skrift, tale og ikke minst i gjerninger.
I tillegg var de kritiske til ledende stemmerettsaktivistene for å mangle
interesse for moderskap, oppdragelse og omsorg.
Mens mange av
borgerskapets kvinner vektla retten til utdannelse og arbeid, kjempet
arbeiderbevegelsens kvinner for retten til å være hjemme med barna. For noen
kvinner lå friheten i å komme seg ut av huset og inn i arbeidslivet. For andre
lå friheten i å komme seg vekk fra et tungt arbeidsliv og hjem. Feministene
kunne derfor ikke enkelt enes om at friheten lå i tilgang til, eller frihet
fra, arbeidslivet.
Flere av forskjellsfeministene, med
uredde talspersoner som Fernanda Nissen i spissen, gikk inn for å beskytte
kvinnene mot de verste sidene av industriarbeidet. Krav om særvern ble reist,
blant annet gjennom nattarbeidsforbud for kvinner i industrien. Dette
forbudskravet ble motarbeidet av dem som gjerne ble kalt “borgerlige kvinnesakskvinner”. For
dem var prinsippet om likestilling viktigere. De fryktet at særretter ville
danke ut kvinner i konkurransen om arbeid, og at en del godt betalte jobber da
ville bli forbeholdt menn.
Kjenner vi ikke igjen dette i dag? Nå er
det særlig den tverrpolitiske enigheten rundt arbeidslinja, som paradoksalt nok ble frontet av Arbeiderpartiet,
som står for den konsekvente likhetspolitikken. Arbeidslinja tenker man ikke
mye over før man ikke er på den, men den betyr i praksis at alle friske voksne i
dag må jobbe fulltid for ha fulle rettigheter til velferdsgoder, enten de har
små barn eller ikke. Dette betyr at bare heltidsjobb gir fulle rettigheter i
form av sykepenger, feriepenger, dagpenger, foreldrepermisjonspenger, pensjon
og så videre. Dette betyr at småbarnsfamilier er forventet å benytte barnehage
på fulltid for sine barn. Å avvike fra dette betyr store økonomiske
belastninger for familier, samt et sikkerhetsnett med store huller i
velferdsgoder.
I dag kaller vi dette
likestillingspolitikk. Velferdssystemet skal for enhver pris premiere kvinner
og menn i fulltidsjobb, og selve tanken om at den kvinnen som bærer fram et
barn skal ha noen særrettigheter utover ammeperioden, er politisk dårlig latin.
Men i forlengelse av de såkalte
tidsklemmedebattene i dag kommer det smygende en uro og kritikk også fra
venstresiden: Er det gitt at kvinnenes frigjøring først og fremst går gjennom
salg av arbeidskraft? Er det menneskevennlig å gå inn for slikt salg på et
arbeidsmarked der du enten er klassisk proletar eller en moderne, “fleksibel”
karrierekvinne som forventes ustanselig å “levere varene”? Er det barnevennlig?
Familievennlig?
Kanskje
tar man her opp igjen noen av forskjellsfeministenes bekymringer?
Likestilling med vekt
på forskjeller
Hva
så med de borgerlige stemmerettsaktivistene? Hvor treffende er bildet av
likhetsfikserte kvinner som avviste at kvinner hadde, og fortsatt burde
tilkjennes, særlige kvaliteter og oppgaver, ikke minst som mødre?
En undersøkelse av de tidlige
stemmerettstalene til de tre “borgerlige” pionerene Ragna Nielsen, Gina Krog og
Anna Rogstad viser først og fremst at de balanserte
mellom forskjells- og likhetsfeminisme, selv om de politisk havnet på
motsatt side av Fernanda Nissen. I talene finner vi en avveining mellom de to
typene feminisme.
Gina Krog, ofte regnet som selve
høvdingen i (den borgerlige) kvinnebevegelsen, hevder i 1885 at samfunnet
trenger moderligheten, men dette må være en moderlighet som er «frigjort fra det abeagtige» og som
virker «stort og aandeligt, i sin livgivende, nærende, omfattende karakter».
Anna Rogstad, i dag mest kjent som Norges første kvinnelige
stortingsrepresentant, slår fast under et stemmerettsmøte i 1888: «Det
kvindelige element kan ikke undværes i den store samfundshusholdning,
ligesaalidt som inden hjemmets vægge.»
Ragna Nielsen utdyper dette i samme
møte: Kvinner og menn har forskjellige egenskaper som er egnet til å utfylle
hverandre. Det kvinnelige og det mannlige element må få virke sammen på alle
samfunnsområder. Bare da kan man få avskaffet «alle de uretfærdigheder og
misligheder, som det ensidige mandfolkesamfund gjennem aarhundreder har
indført.»
Det var på denne tiden for lengst blitt
vanlig å advare mot kvinnelig stemmerett fordi politisk engasjement blant
kvinner ville gå ut over barna. Til slike advarsler svarer Nielsen at hun ikke
kan tro at det finnes noen kvinnesakskvinne som vil «at kvinderne ikke mer skal
føde børn, ikke selv skal pleie og opdrage disse børn». Men hun tar et
forbehold: Det måtte da være «de unge, uerfarne piger, som ikke har idé om,
hvad det vil si at ha med smaabørn at gjøre, som føler mange gode kræfter i sig
og endnu ikke har erfaret, at der er sat en grænse for dem.» Ragna Nielsen, som
selv ikke hadde noen barn, advarer altså mot en feminisme som overser den
krevende morsrollen. Men hun avviser selvsagt at moderskap er et hinder for å
organisere seg og å legge en lapp i stemmeurnen.
Kanskje kan de likevel mistenkes for,
opportunistisk og/eller strategisk, å tilpasse seg rådende forestillinger om
det hellige moderskapet og om kvinnen som hjemmets engel? At de egentlig
arbeidet for et samfunn der kjønnene ikke bare var likestilte, men prinsipielt
identiske, samtidig som de visste at dette var for drøy kost i en
mannssjåvinistisk samtid? Det lar seg i
alle fall vanskelig lese ut av talene deres. De kan inspirere både til
forskjells- og likhetsfeminisme, men neppe til “likedan-feminisme”.
Hva
skjedde med feminismen?
Hvorfor bringe
fram gamle stridsspørsmål, når historien uansett framstår som en suksessiv og suksessrik
rekke av seire for kvinnesakene? Det er mye å feire ved jubileum, men festrusen kan lett gå over i
hodepine når hverdagens tidsklemme og vellykkethetskrav melder seg dagen derpå.
Til tross for alle seire, bør vi spørre oss: Hva så? Hva nå? Slik vi gjør i
boka Retorikken i kampen omkvinnestemmeretten, og ikke minst slik det gjøres i boka Er jeg fri nå? I begge disse bøkene ser
vi bakover for å kunne se framover. Hva defineres som frihet for en kvinne i
dag? Og er hun enig i definisjonen? Eller noe mer nyansert: Er det overhodet
mulig å snakke om kvinner som en homogen gruppe med felles interesser? Selvsagt
ikke. Med økende inntekstsforskjeller vil ‘arbeidslinja’ oppleves ulikt – av
begge kjønn. For også i dag er det slik: Mange må jobbe, og må ta den jobben de får. Andre kan i større grad
velge deltid, og har økonomisk handlingsrom til det. Noen igjen, søker
karriere, høyere utdannelse og ser arbeidslivet som et sted for selvrealisering
og glede.
For mange av
kvinneaktivistene på 1970-tallet handlet kvinnekamp i større grad om kvinnefrigjøring, et begrep som rommet langt mer enn like muligheter for begge
kjønn. Og kvinnefrigjøring, det hadde mye til felles med forskjellsfeminismen
fra begynnelsen av århundret. Man hadde større visjoner, kanskje slik Aase Bang
mente allerede i 1972: Kvinnefrigjøring handlet til syvende og sist om menneskets frigjøring og en annen samfunnsordning.
Likestillingskampen er selvsagt viktig og verdifull, men kanskje er det i
kvinnefrigjøringen man finner feminismens samfunnskritiske brodd? Og kanskje
mistet feminister i stor grad på den på 80-tallet?
Med slagordet “det personlige er det
politiske” ble dørene åpnet for en økonomisk fundert samfunnskritikk med plass
til både kultur, identitet og politikk. Ved å endre grunnleggende strukturer
ved samfunnet, ville man frigjøre både kvinner og menn. Omsorg skulle i fokus.
Arbeidslivet var selvsagt frigjørende fordi det ga kvinner økonomisk
selvstendighet, men det var også kritikkverdig og kunne være utbyttende. Derfor
måtte arbeidslivet endres, og forslag som sekstimersdagen kom på dagsorden som
en del av kvinnefrigjøringen.
Men målene endret seg i kvinnekampen, og
langt fra bare i Skandinavia. På 80-tallet tok likestillingstanken over
stafettpinnen fra frigjøringsfeminismen, slik blant andre den politiske filosofen Nancy Fraser peker på. Noe av forklaringen tilskriver hun 1980- og
90-tallets framvekst av markedsliberalismen og nyliberalismen. Maggie Thatchers
beryktede slagord «There is no such
thing as society» kan utmerket godt forenes med en “feminisme” som kretser
rundt den potensielt vellykte, vestlige kvinnens karriereplanlegging.
Individet kom
i fokus. Det radikale potensialet fra 1970-tallet er
kooptert, kapret, ikke bare av dagens markedsliberalisme og dets forsvarere i
ulike kulører, men også av de fleste feminister. Idalou Larsen, en markant
aktør blant 70-tallsfeminstene, skrev i stemmerettsjubileumsåret: “Vi så for
oss at et nytt og bedre samfunn ville oppstå gjennom den vellykte spenningen
mellom de to kjønns verdier. Derfor jublet vi når kvinner erobret
mannsbastioner.” (Morgenbladet, 25.7-1.8.2013.)
Hun tilføyer: “Desto større ble skuffelsen da de samme kvinnene,
tilsynelatende uten betenkeligheter, tilpasset seg mannssamfunnets regler og
krav.”
Når Aps Helga Pedersen foreslår at
kvinneandelen i statseide, børsnoterte foretak skal utgjøre 40 prosent, er
dette helt i tråd med partiets likhetsfeminisme, i hovedsak basert på
kvantitet. Å stille spørsmålstegn ved dette målet er et nærmest umulig
foretakende for feminister av i dag. Men er det kvinnefrigjørende å hjelpe en
bedrift med å maksimere sin profitt innenfor dagens system? Hva slags bedrifter
det måtte være snakk om – våpenprodusenter eller oljesandutviklere - og hvilke
handlingsrom kvinner gis, får eller tar, synes irrelevant. Dette er muligens
likestilling, men er det kvinnefrigjøring?
Med rett og plikt til å
drepe
Med
verneplikt også for kvinner har likestillingen i Norge nådd et høydepunkt.
Flagget kunne virkelig heises til topps i juni i fjor samtidig som
100-årsjubileet for kvinnestemmeretten ble feiret. Og enkelte kvinnelige
fredsforskere heiste faktisk flagget – for begge høydepunktene. Det samme
gjorde representanter for fredspartiet SV. Målet for reell likestilling var
nådd. Den mest erketypiske mannsbastion var inntatt – retten til å drepe. At
kvinner kan være dyktige soldater, betviles ikke. At verneplikten i et out of area-forsvar skulle være en
kvinnepolitisk seier, er mer tvilsomt. I likestillingsfeminismens navn kan man
ende opp med å likestille for likestillingens skyld. Som om likestilling i seg
selv er et mål, og ikke bare et middel mot
et større mål: En bedre verden for alle mennesker. Her dreier det seg ikke
minst om økt sikkerhet for flest mulig.
Men vent litt: Også en variant av
forskjellsfeminismen kan mobiliseres når temaet er behovet for kvinnelige
soldater. Da daværende forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen i en tale i
2006 spør hvorfor det bør være flere kvinner i militærtjeneste, svarer hun
selv: “Den viktigste faktoren er at kvinner er kvinner, og dermed har en
komplementær kompetanse som menn ikke har eller kan få om de trener og øver
aldri så mye! Å være kvinne er en kompetanse i seg selv, og jeg er sannelig
ikke sikker på at alle ser denne
verdien” (Strøm-Erichsen 2006: “Kvinner med kompetanse i forsvaret”).
Her lar Strøm-Erichsen liberal
likestillingsfeminisme og en komplementær kjønnsforståelse inngå i en spesifikk
utgave av retorisk harmonisk enhet: Vi er både likestilte og forskjellige.
Fordi vi er likestilte, må eller bør “vi” ha flere kvinner inn i det militære.
Fordi vi er forskjellige, vil kvinners deltakelse være en fordel – for det
militære fredsarbeidet.
Hvis
man velger å se bort fra globale maktstukturer og istedenfor nøyer seg med å
fokusere på det norske forsvaret som et entydig gode, kan denne type
‘likestilling’ synes tilforlatelig. I dagens USA-ledede kriger mot terror, blir
det langt mer problematisk. Da blir spørsmålene: Hvem er ‘våre’ fiender? Hvem
er det vi beskytter og gir sikkerhet?
Perspektivene blir for snevre. Dermed
blir terrenget man skuer inn eller ut i, svært begrenset. Her mener vi
Bourdieus forståelse av doxa gir oss nyttige grep knyttet til norsk
forsvarspolitisk diskurs. (1987) Ifølge Bourdieu vil det i ethvert samfunn finnes et doksisk
rom, noe man ikke stiller spørsmål ved fordi noen vil søke å fremstille “noe” -
ofte det vesentligste ved samfunnsstrukturene og styringen av disse - som
naturgitt og naturlig(vis) godt.
Utenriks- og forsvarspolitikk krever nødvendigvis en viss plass i dette rommet.
Det handler om å holde potensielle politiske temaer utenfor diskusjon. Dette
gjør man ved å opphøye en del av symbolsystemet til rett mening, og ved å
avvise blasfemikere adgang til redskaper for å kjempe om definisjoner av
virkeligheten. Når norske medier bidrar til mindre åpenhet rundt
forsvarspolitiske temaer enn mange andre lands medier, skyldes det blant annet
en relativt stor grad av konsensus om Norge som et fred(en)s land.
Det
feltet hvor opinionen slipper til, gir - og stadig med referanse til Bourdieu -
rom for to typer diskurser: Den heterodokse (ulike lærdommer) og den ortodokse (den rette lærdom). Den første
åpner for reelle diskusjoner hvor ulike meninger er legitime og ulike stemmer
høres; i den andre tillates en type “diskusjon” der de(t) rette svar allerede
fins og bare et selektivt utvalg stemmer høres eller slippes inn (Bourdieu
1972). Denne type spørsmål er særdeles relevante med hensyn til det
kvinnefrigjørende ved jenters og kvinners deltakelse i det militære.
Militærtjeneste i Norge er en ting. Dagens økende militarisering av samfunn –
og verden – er noe annet, men bare så altfor reelt.
I lys av Bourdieus terminologi stiller
vi derfor følgende spørsmål: Hadde vi i Norge en reell diskusjon i forkant av
Operasjon Varig Frihet og norsk deltakelse i denne (som jo har blitt Operasjon
Varig Bombing)? Befant, når alt kommer til alt, den offentlige, norske
diskursen seg hovedsakelig i rommet for ortodoksien, der hvor svarene egentlig
var gitte og de viktigste spørsmålene ikke en gang ble stilt fordi det doksiske
felt bare tillot noen få spørsmål å slippe inn? Bør – eller kan – ikke denne
type perspektiver også inkluderes i spørsmål om verneplikt for kvinner?
Feminisme på
kapitalismens premisser?
I
boka Feminism Seduced fra 2009 spør
den amerikanske feministen og sosiologen Hester Eisenstein om feminister i dag
ubevisst eller bevisst bidrar til å styrke nyliberalismen og det frie marked.
Er det en sammenheng mellom strukturene i verdenskapitalismen og
likestillingens triumf?
Eisenstein hevder at
denne utviklingen, altså at kvinner inntok yrkeslivet fra 1970-tallet av, var
tett sammenvevd med den økonomiske utviklingen i samme periode. Hun
mener også at dette tette forholdet mellom økonomi og feminisme langt fra er
utforsket tilstrekkelig eller virkelig forstått. I dag, hevder hun, kan det ha
gått så langt at feminismen har endt med å støtte denne økonomiske utviklingen
på måter man ikke klarte å forutse. Feminismen har altså i stor grad utfoldet
seg på kapitalismens premisser, selv om det motsatte var utgangspunktet for
mange av 70-tallsaktivistene. Denne påstanden fra Eisenstein burde bli et
permanent tankekors for feminister. Kan det være at forkjemperne for friheten
til å arbeide og gjøre karriere hadde noen blinde flekker? Fikk kampen
utilsiktede konsekvenser?
Gikk
likestillingsfeminismen seg litt vill på veien frem? Glemte man det store
bildet? Blir det som Naomi Klein sier i boka No Logo: Vi gjør bitte små endringer som
kanskje bidrar til en og annen kvinnes trivsel, men ser ikke samtidig at vi
støtter et system som skader enda flere – og stadig mer av levende liv.
Mens kvinnepionerene i kampen for
stemmerett måtte bryte med fastlåste forestillinger om kvinnenes natur, er det
etter vårt syn andre forestillinger kvinner, sammen med en god del menn, bør gå
løs på i dag: Forestillinger i dagens Store
fortelling om den naturlige utvikling der Markedet i økende grad får framstå som protagonist og helt:
Markedet krever, og ‘vi’ må så å si bare adlyde. Er det politiske i ferd med å
bli et privat anliggende?
Til
syvende og sist betyr frihet en mulighet til å være med og bestemme, både over
eget hverdagsliv og i samfunnet for øvrig. Det er opplagt at frihet derfor
alltid har vært og alltid må være kjernen i all feminisme. Kvinnefrigjøring
var, er og blir et sterkt begrep, som rommer uendelig mye mer enn likestilling.
I likestillingens navn har kvinner skullet bryte gjennom glasstaket. Og svært
mange i en god del land har faktisk gjort det. Har glasstaket tatt fokus fra
selve huset – det være seg vegger, vinduer, gulv og ikke minst: fundament?
Referanser
Bourdieu, Pierre 1972: Outline of a theory of practice. Cambridge.
Eisenstein, Hester 2009: Feminism Seduced, How Global
Elites Use Women's Labor and Ideas to Exploit the World. Boulder:
Paradigm
Klein, Naomi 2000: No logo. London: Flamingo.
lørdag 26. april 2014
Frihet, likhet, søsterskap
- Var Grunnloven en brekkstang for kvinners rettigheter?
Mens vi feirer Grunnloven, er det greit å minne om at halve festen er vår, altså kvinnenes, og at vi vil være med. For selv om ikke jenter og damer fikk plass i selve salen på Eidsvoll, var de selvsagt uunnværlig til stede i og rundt Eidsvollsbygningen.
Og om ikke akkurat disse damene var spydspissen i datidens kvinnekamp, begynte det å ulme ørlite grann ute i verden.
Kvinner på Carsten Ankers tid var først og fremst mødre. Og før de ble mødre, var de kanskje tjenestepiker som bodde i kjelleren på Eidsvollsbygningen. Uansett eide de ikke eiendom eller hadde embete, eller makt. I 1814 var det så utenkelig at kvinner skulle ha stemmerett at det ikke engang ble nevnt som et unntak i grunnloven. Var grunnloven likevel en positiv kraft for kvinner? Er det noe her vi bør forstå når vi skal kjenne vår kvinnehistorie? Ja, kanskje.
Da den britiske filosofen Mary Wollstonecraft i 1792 skrev et av de første vestlige feministiske verk, «Et forsvar for kvinnens rettigheter», så handlet det rett og slett om å gi kvinnen status som menneske. For mennesket på denne tiden, det var mannen, den rike, uavhengige mannen som hadde pengene, makten og mulighetene. Da gjaldt det altså for Wollstonecraft, og for den tids kvinnebevegelse, å vise at kvinner kunne det samme som menn, dersom det ikke ble lagt samfunnsmessige og kulturelle hindringer i veien. Wollstonecraft var langt forut for sin tid i sin argumentasjon for kvinners rettigheter, men hun red likevel på en bølge av nye ideer.
For oppe i annen etasje i Eidsvollsbygningen var mange av riksforsamlingens menn preget av opplysningstidens grunnverdier som frihet, likhet og brorskap. Selv om søsterskap ble utelatt, dannet likevel slike tanker for første gang et vanntett prinsipielt grunnlag for kvinner til å kunne hevde seg som like og frie. Dette er godt beskrevet av professor Jorunn Økland i antologien «Ja, vi elsker frihet», som kommer 16. mai.
Dette var jo en revolusjon. Tidligere var kvinners tilværelse i vår del av verden preget av teologiens autoritære påstand om kvinner som underordnede menn. Det var det man oppfattet som naturlig. Nå dukket det opp en annen naturlighet man kunne bruke. I dag ville vi kanskje si at kvinner etter 1814 brukte denne som en brekkstang for egen frigjøring. Derfor: Selv om Grunnloven i første etappe utelot kvinner, dannet den spiren til kvinners selvstendighet, som vi fremdeles nyter svært godt av.
Kvinner og menn i dag har mange flere juridiske rettigheter enn i 1814. Friheter for begge kjønn er vunnet, vi lever virkelig friere liv enn de fleste gjorde på den tiden.
Likevel. Noe er det samme nå som da: Samfunnet skiller fremdeles brutalt mellom de som har og de som ikke har. De som kan kjøpe og de som ikke kan kjøpe – enten de dreier seg om luksusvarer eller basisvarer: som et hjem.
Begge kjønn har vunnet mye frihet på begge kanter, men møter i feståret felles utfordringer i et knallhardt markedsstyre. Hvem definerer vår frihet i dag? Hvem begrenser den?
Eidsvollsbygningen er pusset opp, og vi får for første gang se kjelleren der Carsten Ankers tjenerne jobbet og levde. Hverdagen deres vet vi lite om – ingen brydde seg om å spørre hva de tenkte eller drømte om i det nye Norge som ble skapt to små etasjer over hodene deres.
Erfaringen fra arbeiderbevegelsen og to store bølger kvinnekamp har lært oss at ingenting kommer av seg selv. Menneskerettighetene insisterer på at i dag er folk i kjeller like mye verdt som folk i sal.
Demokratiet kom selvsagt ikke til Norge i 1814, men vi kan feire alle frø og første tanker som ble sådd. Også for kvinnekampen, som selvsagt fortsetter opp til halve himmelen.
Kvinner på Carsten Ankers tid var først og fremst mødre. Og før de ble mødre, var de kanskje tjenestepiker som bodde i kjelleren på Eidsvollsbygningen. Uansett eide de ikke eiendom eller hadde embete, eller makt. I 1814 var det så utenkelig at kvinner skulle ha stemmerett at det ikke engang ble nevnt som et unntak i grunnloven. Var grunnloven likevel en positiv kraft for kvinner? Er det noe her vi bør forstå når vi skal kjenne vår kvinnehistorie? Ja, kanskje.
Da den britiske filosofen Mary Wollstonecraft i 1792 skrev et av de første vestlige feministiske verk, «Et forsvar for kvinnens rettigheter», så handlet det rett og slett om å gi kvinnen status som menneske. For mennesket på denne tiden, det var mannen, den rike, uavhengige mannen som hadde pengene, makten og mulighetene. Da gjaldt det altså for Wollstonecraft, og for den tids kvinnebevegelse, å vise at kvinner kunne det samme som menn, dersom det ikke ble lagt samfunnsmessige og kulturelle hindringer i veien. Wollstonecraft var langt forut for sin tid i sin argumentasjon for kvinners rettigheter, men hun red likevel på en bølge av nye ideer.
For oppe i annen etasje i Eidsvollsbygningen var mange av riksforsamlingens menn preget av opplysningstidens grunnverdier som frihet, likhet og brorskap. Selv om søsterskap ble utelatt, dannet likevel slike tanker for første gang et vanntett prinsipielt grunnlag for kvinner til å kunne hevde seg som like og frie. Dette er godt beskrevet av professor Jorunn Økland i antologien «Ja, vi elsker frihet», som kommer 16. mai.
Dette var jo en revolusjon. Tidligere var kvinners tilværelse i vår del av verden preget av teologiens autoritære påstand om kvinner som underordnede menn. Det var det man oppfattet som naturlig. Nå dukket det opp en annen naturlighet man kunne bruke. I dag ville vi kanskje si at kvinner etter 1814 brukte denne som en brekkstang for egen frigjøring. Derfor: Selv om Grunnloven i første etappe utelot kvinner, dannet den spiren til kvinners selvstendighet, som vi fremdeles nyter svært godt av.
Kvinner og menn i dag har mange flere juridiske rettigheter enn i 1814. Friheter for begge kjønn er vunnet, vi lever virkelig friere liv enn de fleste gjorde på den tiden.
Likevel. Noe er det samme nå som da: Samfunnet skiller fremdeles brutalt mellom de som har og de som ikke har. De som kan kjøpe og de som ikke kan kjøpe – enten de dreier seg om luksusvarer eller basisvarer: som et hjem.
Begge kjønn har vunnet mye frihet på begge kanter, men møter i feståret felles utfordringer i et knallhardt markedsstyre. Hvem definerer vår frihet i dag? Hvem begrenser den?
Eidsvollsbygningen er pusset opp, og vi får for første gang se kjelleren der Carsten Ankers tjenerne jobbet og levde. Hverdagen deres vet vi lite om – ingen brydde seg om å spørre hva de tenkte eller drømte om i det nye Norge som ble skapt to små etasjer over hodene deres.
Erfaringen fra arbeiderbevegelsen og to store bølger kvinnekamp har lært oss at ingenting kommer av seg selv. Menneskerettighetene insisterer på at i dag er folk i kjeller like mye verdt som folk i sal.
Demokratiet kom selvsagt ikke til Norge i 1814, men vi kan feire alle frø og første tanker som ble sådd. Også for kvinnekampen, som selvsagt fortsetter opp til halve himmelen.
Denne teksten sto på trykk i Klassekampens Fokusspalte lørdag 26. april
onsdag 5. mars 2014
Steg for steg: Et skritt av gangen mot sekstimersdagen
En forkortning av arbeidsdagen haster.
Ikke bare på menneskenes vegne for en bedre hverdag, men fordi en slik reform fremstår
som både en betimelig kritikk av vårt økonomiske system og som en konkret
handling mot en annen levemåte.
For dette kjennes akutt og svært forsinket, på
alle tenkelige måter.
Vi tramper gjennom livet og setter enorme økologiske
ødeleggende fotavtrykk. Vi klarer heller ikke endre levemåte, en og en av oss,
det er umulig skaffe seg oversikt om de daglige giftene man bidrar med å slippe
ut, eller alene tre ut av kravet (og lysten) til forbruk og materiell nytelse. De
fleste av oss trenger strukturell hjelp.
Hva har alt dette rundt klima og miljø
med sekstimersdagen å gjøre? En hel masse. Reformen setter spørsmålstegn ved
samfunnets grunnleggende dogme om vekst. Den gjør det mulig å gå til
barnehagen, ikke kjøre bil. Droppe ferdigmaten til fordel fra mat fra bunnen. Den
kan gi oss overskudd til politisk engasjement, også for miljøet. Er vi heldige,
tvinger den frem helt nye og nødvendige spørsmål rundt produksjon, konsum og
hvordan vi driver business på en bærekraftig måte. Den er et hint om et
fremtidig samfunn, et følelse av optimisme.
Dagens blåblå regjering gikk selvsikkert
ut og erklærte «frihetsreform» for oss alle, men det beste vi fikk ut av dette
var masse harselering med begrepet på twitter, i det det ene tiltaket etter det
det andre beviselig ble det stikk motsatte. For nei, det er ikke en
frihetsreform å kunne kjøpe sprit på julaften, dure rundt i segway eller bruke
flere dager på å velge riktig mobilabbonement. En frihetsreform, av det ekte
slaget; det hadde vært å jobbe litt mindre og leve litt mer.
Men dessverre står
dette akk så fjernt for de styrende klasser. Motstanden mot
arbeidstidsforkortelse i dag er kjempestor.
Så, hvordan gjør vi det, vi som vil
dette? Kanskje må vi ta det gradvis, foreslå både Roar Eilertsen fra De Facto,
og Gerd-Liv Valla, i sine innlegg under Kjersti Ericssons seminar om
sekstimersdagen på lørdag. Kanskje må noe av veksten tas ut i fritid fremfor
reallønn i de yrkesgruppene som allerede er på et godt lønnsnivå? En halvtime
kortere dag i hovedtariffoppgjøret i 2016, en til i 2018 og den siste i 2020.
Så er vi der. Det avgjørende er: Har fagbevegelsen fortsatt kraft fremover? Og
– er viljen der?
Det
bør den være, ikke bare i solidaritet med egne medlemmer og naturen rundt oss,
men også i solidaritet med arbeidsløse: En arbeidstidsforkortelse har i
tidligere krisetider vært tenkt som et middel for å redusere arbeidsløshet.
Kortere arbeidsdager kan gi plass til flere ansatte i arbeidslivet. Kanskje kan
noen bedrifter legge inn et ekstra skift? Så må vi huske at når vi snakker om
arbeidstidsforkorting, bør man se på arbeidsfolk som en helhet, og ikke bare på
den enkelte arbeider. For vi, folk flest, legger samlet ned flere timer i
lønnet arbeid i dag enn for 40 år siden. Hver familie bidrar samlet mer i
lønnsarbeidet i dag enn før. Er ikke nok snart nok? Også dette må fagforeninger
være tydelige på, når vi alle må møte argumenter om å jobbe mer i fremtiden.
Og
for kvinnebevegelsen: Jeg
kan ikke se noen annen velferdsreform som til de grader kan gjøre
likestillingen mellom mann og kvinne mer reell, i praksis, enn sekstimersdagen.
Jeg innbiller meg også at reformen kan likestille verdien mellom lønnet og
ulønnet arbeid i større grad enn i dag, dersom både mann og kvinne gjøre like
mye av begge deler – selv.
Sekstimersdagen er det mest frigjørende
jeg kan tenke meg i dag. Å tilbringe færre timer i lønnet arbeid, vil gi oss
muligheten til å leve mer ulike liv, og å ta flere valg i takt med egne behov
og verdier. Sekstimersdagen er
viktig, både som en ny velferdsmodell og kapitalismekritikk i praksis.
Denne teksten sto på trykk i Klassekampens Fokusspalte onsdag 5. mars
Abonner på:
Innlegg (Atom)